SWEATSHOP
Två kända svenska modebloggare möter en smutsig textilbransch. Nu visas verkligheten bakom vår tids modeindustri.
Bloggarna Sarah Tjulander och Lisa Tellbe får testa på hur det är att jobba som textilarbetare i Phnom Penh, Kambodja. De lämnar sin glamourösa vardag kantad av kamerablixtar för att kastas in i en tuff verklighet där de låga lönerna inte räcker för att kunna leva ett drägligt liv. Och mötet med den lågavlönade världen blir känsloladdat. De träffar fabriksarbetare som vittnar om sin ohållbara livssituation och lovar att göra allt de kan för att förändra läget för de utsatta. Här får tittarna följa deras väg från turister till aktivister.
Den norska versionen av seriens första säsong fick stort genomslag både i och utanför Norge och kammade hem Gullruten, den norska motsvarigheten till Kristallen. Säsong två är en svensk-norsk samproduktion och sänds både på Aftonbladet och Aftenposten med premiär den 12 maj. Serien är producerad av norska produktionsbolaget Hacienda med Aftonbladets Henry Chu som exekutiv producent.
Redaktionen
EXEKUTIV PRODUCENT: , PROJEKTLEDNING: och EMMA BLOMBERG, WEBBREDAKTÖR: och , PRODUKTIONSBOLAG: HACIENDA, ANSVARIG UTGIVARE:
Design & UX: Veronica Wallström
Techteam: Stanislav Khromov, John Carehag och Jonathan Norén.